2012. február 8., szerda

Gyomorrontás

Mit be nem vesz a gyomrunk?!
Tíz európai ország szakhatóságai összehangolt akció keretében vizsgálták meg, mi mindent eladnak nekünk, fogyasztóknak a kereskedők, meg a gyártók.

                                                                                              (Illusztráció: elelmiszer.hu)


Az eredményt nem nevezném meglepőnek, ellenben felháborítónak igen. Ami mégis vigasztaló lehet - már ha lehet ilyenről beszélni ebben az esetben, meg egy kicsit ironikusan is mondom - hogy átverés terén nem tesznek különbséget Nyugat- és Kelet Európa között, nem jelent előnyt fejlettebb országban élni - pont olyan célpont vagy/lehetsz. Az Interpol és Europol szervezte akció kiterjedt Bulgáriára, Francia-, Olasz-, Spanyol-, Török- és Magyarországra, Dániára, Hollandiára, Romániára és az Egyesült Királyságra. Csak borokból 300.000 euró értékben foglaltak le, de találtak jó sok halat, sajtot, édességet, paradicsomszószt. Persze nem csak élelmiszerben lehet nagyot kaszálni a vevő átverésével, de bóvli ruhákat, cipőket, játékokat, elektromos készülékeket is kínálnak. Érdekes, hogy még selejtes gyógyászati eszközöket is találtak, ami szerintem már halmazati büntetést érdemel. Nagyon szép az akció végén kiadott, a tapasztalatok alapján megfogalmazott "közös közlemény", miszerint figyelmeztetni kell a fogyasztókat, hogy az olcsó áru egészségromboló, veszélyes.
Szerintem ezt meg a fogyasztó tudja.
Szerintem a fogyasztó nagy örömmel venne márkás ruhát a megbízható, elegáns szalonokban, meg finom kajákat a neves üzletekben, sőt, csillogó éttermekbe is eljárna, ahol nem csak kiszolgálják, de felelnek is az alapanyagok minőségéért (alap esetben). A fogyasztó nem hülye (tisztelet a kivételnek). A fogyasztó - legalábbis nagy, és egyre nagyobb része - szegény. Azért vesz például olcsó margarint, mert olcsó, és nem azért, mert nem tudja, hogy az egészségtelen, és állítólag csak egy hajszál választja el összetételében a szomszédos polcon lévő szappantól.


                                                                                                              (Illusztráció: budapest.diplo.de)


A szegény fogyasztó elkeseredik néha. Amikor nagyon elkeseredik, akkor még tüntetni is hajlamos. Nézzük csak meg, a fentebb felsorolt országok közül hányban volt az utóbbi hónapokban elégedetlenség kiváltotta demonstráció. Például Romániában.


                                                                                                                                     (Fotó: maszol.ro)


Le is mondott a kormány. Igaz, nem akkor, amikor a tömeg követelte, hanem az utána. Mikor a tömeg már megunta a cirkuszt, meg aztán rohadt hideg is volt már az utcán. A kormány akkor mondott le, amikor az államelnök azt mondta, hogy na, most. Ennek idejét ő pedig már jóval az előtt tudta, hogy a "fogyasztók" abbahagyták a kiabálást, De lehet, már akkor, mikor még el sem kezdték. Ezt is megvizsgálhatná valami fogyasztóvédő, hogy micsoda romlott, avas, ecetszagú politizálást adnak el nekünk, de nem olcsón, hanem éppenséggel nagyon drágán. Mert ezért is az egészségünkkel, az életünkkel, a gyerekeink jövőjével fizetünk.
A konzekvencia pedig lehetne ugyanaz, amit a már említett közös közlemény az élelmiszerek és a műszaki cikkek okán megállapított: a hibás termékeket rövid időn belül meg kell semmisíteni.

2 megjegyzés:

  1. Nagyon jó a párhuzam. A lényegi baj mindkét problémánál azonos: ha a gyártók és a politikusok mérlegre tennék a becsületüket és a pénzéhségüket, nyilvánvalóan az utóbbi győzne. Jó lenne, ha lehetőség lenne mindenkinek legalább egy hét szerepcserére. Mondjuk a gyártó csak a saját termékeit és ahhoz hasonló termékeket használhatna, és a politikusok csak úgy élhetnének, mint az átlagemberek az általuk irányított országban. Lehet, hogy ennyi többet érne bármilyen reformnál.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyszerű ötlet, ami valóban sikerrel kecsegtet...ne - na, ezért nem fogják soha bevezetni :(
      Köszönöm a hozzászólást. Visszavárlak!

      Törlés