2012. március 16., péntek

A kislánynak hiszek

Tényleg jó!
Mármint magyarnak lenni.
De nem azért, mert a Nemtomilyen Párt megmondója az üzente, mint annak idején Kossuth apánk a regimenttel kapcsolatosan, vagy mert a lelkeknek valamely pásztorolója kinyilatkoztatta azt, mint egy mennyei üzenetet.
Nem azért.
Mikor politikusok mondják, akkor nem igazán érzem - csak hallom.
A dolog sokkal emberibb. Emberközelibb. Érzelemközelibb.
Például tegnap, amikor ünnepi műsor volt az érmihályfalvi kultúrházban. Nem történt semmi váratlan. Semmi szokatlan. Verseket mondtak, énekeltek, táncoltak. Egyik sem mondta, egyik sem énekelte, egyik sem táncolta azt, hogy magyarnak lenni jó. Mégis: mindegyik azt szavalta, azt énekelte, azt táncolta, hogy magyarnak lenni jó. Nem hallani- érezni lehetett.
Mert magyarnak lenni jó volt, amikor az egykori ügyes kislány szinte a szemünk láttára felnőve, már mint szemet gyönyörködtető nő állt elénk, és - ha lehet - még szebben szavalta nekünk az érzést.
Mert magyarnak  lenni jó volt, látva, hogy a nagyok mellett/előtt már ott áll az utánpótlás, a földből még alig látszik ki, de máris hátborzongatóan/könnyfakasztóan mondja a sorokat. Lehet, értelmüket még nem is érti teljesen, de remélhetjük, hogy az ő nővé érését is láthatjuk, amikor már érteni fogja, mitől jó magyarnak lenni, és amiért neki is hálásak leszünk.

Mert jó volt magyarnak lenni, amikor pendült a citera, amikor a dolgos kezek ünneplőt öltöttek, hogy az ujjak alatt rezegjen/remegjen a húr, és úgy szóljon a sokat hallott nóta, mintha először szólna.

Mert jó volt magyarnak lenni, látva a talán először színpadra lépő gyerek izgalmát, és a szemében felcsillanó fényt, mikor sikerült az, amire készült, és a taps megéreztette vele: ez jó...
Mert jó volt magyarnak lenni, látva, hogy egyszerre lendül a láb, pördül a szoknya, szólal meg a furulya, egyszerre szegeződik a szem a karvezetőre - mert a vezető ott áll elől, vagy a függöny mellett vigyázza a szót, a hangot, a bátortalan lépést, és lehet rá számítani. Ez is jó.

Tegnap talán nem is volt olyan politikus - pártállástól függetlenül - aki beszédében (ahogy mondani szokás) ne vont volna párhuzamot 1848 és a ma történései között. És mindenki a maga igazát vélte felfedezni ugyanazon márciusi ifjak tetteiben. A márciusi ifjaknak már nem áll módjukban tiltakozni. Büntetlenül bárki hivatkozhat rájuk. Lehet őket tanúnak idézni arra, hogy magyarnak lenni jó.
Valóban jó.
De inkább elhiszem ezt a kislánynak, aki a földből még alig látszik ki, de máris hátborzongatóan és könnyfakasztóan mondja a sorokat. Lehet, értelmüket még nem is érti teljesen, de remélhetem, hogy az ő nővé érését is láthatom, amikor már érteni fogja, mitől jó magyarnak lenni. És majd újra elmondja nekem is, és én újra hálás leszek neki.

27 megjegyzés:

  1. Igazad van sokmindenben, tényleg szívet gyönyörködtető a gyermekeinket látni, hallani, velük örülni, ha ügyesek, elámulni azon, milyen hamar felnőnek. Így érzek én is. Értük érdemes küzdeni, megszerezni nekik, amit csak lehet.

    Viszont én nemcsak nekik hiszek, veled ellentétben. Én hiszek azoknak is, akik szemmel láthatóan sokat tettek azért, hogy azoknak a lurkóknak legyen egy iskolájuk, ahol megtanulják a betűt vetni, a verset, dalt a saját nyelvükön. Vagy épül egy színpad, ahol elmondhatják, amit tanultak. És még folytathatnám.

    Azt te sem gondolhatod komolyan, hogy nekünk, romániai magyaroknak nincs szükségünk politikusokra, mivel a politika csúnya, átláthatatlan, gyanús gubanc. Csak azért nem ábrándulhatsz ki a normálisakból is, mert van egy megrekedt forradalmár, aki nem tudja, hogy ezt a szakmát a csúcson kell abbahagyni, és azóta is harcol mindennel és mindenkivel, még a saját árnyékával is, maga után vonszolva néhány alkoholgőzös gyengeelméjűt és pár okos opportunistát. Te ezt az alakot nem veheted komolyan, attól te sokkal de sokkal okosabb vagy.

    Nagyon is szükségünk van jó politikusokra, ügyesekre, okosakra, gyakorlatiasakra, mert nélkülük leírnak bennünket. Tudom, hogy ez kampányízű, meg már közhelyillatú is. De akkor is… Ez tény. Mindenért balhézni kell, és elvenni, megszerezni a maximumot, amit itt és most lehet. Szemétség részünkről, ha ezt nem akarjuk tudomásul venni és értékelni, mert a frusztrált ellenzéküknek nagy a pofája. A vezér meg ne mondja már meg nekem, hogy milyen magyarnak lenni itt, most, milyen volt valaha, mert neki arról lila gőze sincs, velem és veled ellentétben.

    Arról meg csak egyedül ti tehettek ott Mihályfalván, hogy azt a bizonyos egy fenékkel 2 lovat megülő polgármestereteket újra és újra visszaválasszátok, emiatt meg már teljesen depisek lettetek, miközben nagy gyakorisággal a két szék közül a földre estek.

    Huuu..hát sajnálom, de ezt muszáj volt… bocs.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kezdjük a végén és maradjunk annyiban, hogy mindenkinek megvan a maga keresztje. Még talán nektek is, bár elvileg én nem tudom, hogy te honnan írsz.
      A többiről pedig: most tényleg magyarázzam, hogy egy kicsit "emelkedettebb" stílusban írtam, nem csak egy+egy személyre értve, hogy "nem hiszek neki", mint ahogy azt sem, hogy "neki meg hiszek"?!

      Törlés
  2. Az ünnep akkor igazi ünnep, ha valahol megérint, elérzékenyülsz tőle, esetleg megborzongat.
    Ezek az érzések soha nem kerülgettek egyetlen politikus beszéde hallatán sem, legyen az bármilyen emelkedett, ünnepi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyjából egyetértünk - bár én egynémely politikus beszédét olykor szívesen meghallgatom, de ez akár az én hibám is lehet (vagy már foglalkozási ártalom, vagy az öregedés jele :)
      Minden esetre igazad van, nem utóbbitól ünnep az ünnep, az csak "csatolt áru".

      Törlés
  3. Elnezest kerek a kirohanasomert, de mint a mellekelt abra mutatja, megviselt kisse az unnep. Igazad van, sehol semmi nem tokeletes, igy nalunk sem az. Hala Istennek, elmult, ma mar 17. van. Persze, ertem en, hogy mit akartal elmondani az irasodban, nem is veled vitatkoztam,(elvegre kb. hasonlo a hozzaallasunk a dolgok menetehez), csak neha nem tudom tartani a szamat, pedig kemeny onszuggesztios treninget tartok ezugyben, nem sok eredmennyel. Olyan vagyok, mint a visszaeso alkoholista:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak az a baj, hogy érzékeny témát érintettél.Hasonló betegségben szemvedek én is, csak én már megszoktam, hogy városkánkban csak a kocsmában, vagy utcasarkon van az embereknek véleménye, valamint fórumokon nicknév fedezéke alatt. A többi néma csend...
      Bírókarcsi

      Törlés
  4. Kedves Birókarcsi,
    Értem a célzást a névtelen véleménynyilvánítással kapcsolatban, jogos. A magyarázatom hozzá a következő: hajlamos vagyok arra, hogy mindig mindenhol mindenkinek megmondjam a tutit, függetlenul attól, hogy fölöttem, mellettem avagy alattam áll. Azt gondolom magamról, hogy mindig mindent én látok jól, és nem bírom elviselni, ha mások nem veszik észre, ami annyira nyilvánvaló. Az eszem azt súgja, hogy ez helytelen hozzáállás, hiszen az én igazságom , bármennyire is hiszek benne, nem biztos, hogy egyformán igaz mindenki számára. Ezt a vetületét a személyiségemnek utálom, és küzdök ellene, mert néha már önmagamnak is sok vagyok. Elvégre, ki vagyok én, hogy mindenkit kioktatok? Ez a nicknév nem a véleményem nemvállalása. Inkább önvédelem saját magam ellen. Ez a biztonsági szelep, ahol kiengedem a gőzt, ha már nem bírom a nagy visszafogottságot, amit magamra kényszerítek. Elnézést kérek érte. A véleményem a világ dolgairól legyen egy hang a tömegből, mely nem köthető személyhez, egy vélemény a sok közül, semmi több.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Esküszöm, hogy nem rád gondoltam ! Csak most ugrott be, hogy magadra is veheted ! Én inkább arra utaltam, hogy ez a "viszkető nyelv" nevű betegség engem is gyötör. Természetesen jó dolog a véleményünket ütköztetni, még a nicknév fedezéke mögűl is, de még becsületesebb saját név alatt. Sajnos városunkban ennek nincs hagyománya, itt inkább sunyiban szeretnek véleményt mondani (nehogy bajom legyen belőle! -jelszóval) - nyíltan nem vállalják. Így az, aki meri vállalni a véleményét nevével együtt, egyedűl marad és csak ellenségeket gyűjt magának.
      Bírókarcsi

      Törlés
    2. Kedves Terez anyu és BíróKarcsi!
      Örömmel olvasom fenti hozzászólásaitokat és egymáshoz-szólásaitokat is. Csak így tovább! A magam részéről továbbra is igyekszem osztani a lapokat :)

      Törlés
    3. Ja, és azóta jutott eszembe: javasolnám, hogy mindketten - ki-ki a maga helyén - jelentkezzen helyi tanácsosnak, mostanában van ideje. Úgy a "pályán belülről" lehetne a gondokkal szemben - remélhetőleg sikerrel - felvenni a harcot.

      Törlés
  5. Birókarcsinak:
    Hát igen, ez általában így működik mindenütt. Amit a városodban történő dolgokról írsz, én azt gondolom, hogy csak annyi a problémátok, hogy nincs egy hiteles személy, aki az elégedetlenkedőket maga köré gyűjtené. Az előző mondatomban a HITELES volt a kulcsszó. Meg aztán az előválasztások tisztaságára is oda kellene figyelni, ha változást akartok. Az RMDSZ nem szól bele a helyi dolgokba, azzal bizonyosan nem vádolhatóak, hogy nagyon szeretik a jelenlegi polgármestereteket, mégis elfogadták a helyiek döntését, és ezentúl is el fogják fogadni. Kimondottan a mihályfalvaiakon áll minden. Amúgy rólam a való életben pontosan tudható, hol állok, nem ezért használok nick-nevet. Inkább szórakoztat a fórumozás, nem veszem véresen komolyan. Pár éve ezzel a nickkel volt egy kedves és tanulságos esetem. Terez anyu-ként kommenteltem az erdonon, amikor egy jó humorral megáldott , ellentáborba tartozó úriember Terez apu néven regisztrált és vitába szállt velem. Vettem a lapot. Nagyon szórakoztató volt a dolog, mert intelligens volt a vitapartnerem, és sokmindenen el is gondolkodtam az érvei hatásásra. Szerintem ő is így volt velem. Hosszú hónapokig komolyan vitáztunk napi belpolitikai történésekről, ugyanakkor poénkodtunk is a fórumon, mint egy civódó házaspár. Néha egy-egy béna EMI-is gyerek durván rám támadt, de virtuális párom rendszeresen helyre tette a saját táborába tartozó extrém nebulót. Tanulsága is volt a dolognak, éspedig elképzelhető párbeszéd különböző nézeteket valló emberek között, ha az ellentét tényleg csak a nézetkülönbségről szól. A csúcs az volt, amikor a Bihari Napló hasábjain is megjelentek szemelvények a kommentjeinkből természetesen a nickjeinkkel aláírva. Soha nem szórakoztam olyan jól, mint a mikor az egyik barátom az orrom alá tolta a lapot, mondván: elgondolkodtató, amit ezek írnak. Soha nem mondtam meg neki, hogy az én voltam, de magamban jól mulattam. Azt sem tudtam meg soha, ki volt Terez apu. Lényegében nem is volt fontos, a fontos az volt, hogy rájöttem, a másik oldalon is vannak olyan emberek, akik velem azonos értékrendet képviselnek, csak másként képzelik el az oda vezető utat. Bár a másik tábor lezüllését elnézve, azóta már valószínűleg Teréz apu is rájött, hogy mégiscsak nekem volt igazam.

    Csabanak: Nem csak a szám jár, amúgy.:)

    VálaszTörlés
  6. Éngem már vádoltak azzal, hogy "valaki" akarok lenni és ezért morgok annyit ! Ugyanis itt annyira elszoktak már ettől, hogy , ha valaki nyíltan kritizál - rögtön hátsó-szándékosságot sejtenek. Emiatt is, a komunikáció hiányát látom legnagyobb hibásnak a mihályfalvi állapotokban. Ugyanis a városvezetés nem töri magát, hogy bevonja az adófizetőket a döntésekbe, nem magyaráz hitelesen , véleményt sem kér tőlük.Így nincs kontrollja, hogy döntései helyességéről megbizonyosodjon. Lehet, hogy ez is szándékos ?. Ebben az esetben egyedűl ő a ludas városunkban lévő áldatlan állapotokért. A lakosság meg csak egymásközött morog és pletyizik, elvárásait vagy kétségeit nem továbbítja az illetékesk felé,de nincs is kihez fordúljon, mert a többmandátumban "elpuhult" tanácsosok - valljuk be - nem sok vizet zavarnak, és ők sem igazán tartják a kapcsolatot választóikkal. Vagy csak mi, kivülállók látjuk így ? Ha igen, ez is a rosz infóáramlás rovására írható. Mindenképp nagyon hiányzik már egy kis vérfrissítés, új gondolkodásmód, új vezetéstehnika és tiszta, őszinte vezetők. (Csabi, jó volna egy blogbejegyzést ebben a témában is indítani, hátha többen is bekapcsolódnának és tisztábban látnánk ... )
    bírókarcsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A blogomat nem tervezem az érmihályfalvi közélet megtárgyalásának színterévé tenni - de ennek is meglesz a helye, reményeim szerint hamarosan.
      Egyébként a véleményeddel nagyjából egyetértek. Ezért is mondtam, hogy te is jelentkezhetnél tanácsosnak - így például lemérhetnéd, osztják-e a népek a nézeteidet

      Törlés
    2. Azért hogy ezt lemérjem,még nem kell tanácsosnak jelenkezni. A lényegen úgysem változtatna ! Viszont belenyugodnák abba is,ha valaki meggyőzne, hogy tévedek !( Erről ennyit. Ha nem akarod, többet nem beszélünk erről a blogodban.)
      bk

      Törlés
  7. Birokarcsinak:

    A kommunikacio hianya biztosan nagy gond. A helyzet az, hogy elsosorban a tancsosok kellene a valasztoikkal beszelgessenek, tajekoztassanak arrol, hogy mi mulik rajtuk, mi nem. ok kellene eloterjesszek a tanacsgyulesen azokat a panaszokat, javaslatokat, amivel valasztoik megkeresik oket. Beszeltel egyszer is valamelyikukkel? A leghatasosabb irasban beadni egy-egy panaszt. Ujra es ujra. Ebben nincs semmi piszkalodas, rosszindulatusag. Egyszeruen egy vagy tobb polgar elmondja a panaszat az illetekes hivatalnak, es annak valaszolnia kell.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dirrekt személyemre szóló sérelem még nem ért részükről, csak közvetett formában. Egészséges elégedetlenkedésnek nevezném inkább azt, ami bánt és nem ellenségem senki a városvezetésben - más tészta, hogy ők ezt miként látják !. Lakossági fórumokon és interneteseken is szóvá tettem az itt említetteket.Szerintem ez mindenki joga és kötelessége is lenne ! Ha ezt nem teszi, nincs morális alapja a kritikának! Nem volna szabad rosszindulatot feltételezni arról, aki jót akar ( max tévedést )!
      bírókarcsi

      Törlés
    2. A lakossági fórum, az többnyire közvéleménykutatás. Az internetest meg vagy elolvassa az illetékes vagy nem, különben meg senki és semmi nem kötelezi rá, hogy elárjon az ügyben.
      Én másként tennék, ha lenne valami panaszom. Akkor is, ha közérdekű és nem személyes. Tudod, a szó elszáll, az írás megmarad. Leírnám a konkrét panaszomat.
      Induljunk ki egy konkrét példából: Az utcámban feltörték a járdát valamely javítási munka szükséges velejárójaként, és nem csinálták vissza. Ez már közérdekűnek is tekinthető. Leírnám a panaszomat konkrétan, aláíratnám még 10 szomszédommal, beadnám a polgármesteri hivatalba, kérnék rá egy iktatószámot is. Nem biztos, hogy ott tudnak a gondomról, ha eddig konkrétan senki nem jelezte azt. Mostmár megtörtént.
      Aztán megkérném valamelyik tanácsos ismerősömet, hogy figyeljen a panaszomra, kövesse nyomon a beadványom sorsát. Nos, ha így sem mozdítja senki a füle botját sem, akkor megismételném. Ha ekkor sem történik semmi, akkor lehet balhézni és joggal. Mindez nem venne igénybe többet egy óránál. Megírni, aláíratni másokkal, beadni. Nincs benne semmi személyeskedés, csak egyszerű ügyintézés. Szerintem, senkinek nem lenne oka bármi rosszat gondolni rólad, vagy bárkiről, aki hasonlóképpen jár el. Így kellene csinálni, akármilyen panaszról van is szó, és nem csak általánosságban beszélni, elégedetlenkedni. Szerintem, azt is meg kellene tanítani az emberekkel, hogy hogyan tegyenek panaszt, ha valamilyen gondjuk van. A polgármesteri hivatalnak törvényesen kötelessége az ilyen beadványokra reagálni, akkor is, ha meg tudja oldani a problémát, és akkor is, ha nem. Ha nem, akkor meg kell indokolnia.

      Törlés
    3. A jelek szerint te nem Mihályfalván élsz !:))

      Törlés
  8. Miért, ott ez teljesen elképzelhetetlen? És ha igen, akkor miért tűritek? Szóval, nem igazán értem a dolgot.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne haragudj Teréz Anyu, de nem folytatom a vitát. Egyrészt nem akarom a Csabi blogját eltéríteni a tárgytól . Másrészt úgy érzem nem korrekt, hogy valaki olyan okosítson bennünket(álnéven ), aki nem itt él , és nem ismeri az itteni viszonyokat .
      bírókarcsi

      Törlés
  9. Bocs, de annyit még hozzá kell fűznöm, és aztán tényleg befejezem a témát: Tudnotok kell ott Mihályfalván, hogy van, ahol ez igy működik, nem csak úgy kitaláltam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bár megfogadtam, hogy nem szállok be ebbe az eszmecserébe, de ez után már nem tudom megállni: ugyan írd már ki - hogy mindenki láthassa, és irigykedjünk - hogy te hol élsz, hol van az, ahol olyan flottul mennek a dolgok a helyi közéletben, hogy ilyen magabiztosan lehet osztani az észt?
      Én is ígérem, hogy ezzel befejeztem a nem is általam kezdett polémiát.

      Törlés
  10. Egyetlen dolgot mondhatok mentsegemre: Becsuletes onkritikat gyakoroltam fennebb:
    "Azt gondolom magamról, hogy mindig mindent én látok jól, és nem bírom elviselni, ha mások nem veszik észre, ami annyira nyilvánvaló. Az eszem azt súgja, hogy ez helytelen hozzáállás, hiszen az én igazságom , bármennyire is hiszek benne, nem biztos, hogy egyformán igaz mindenki számára. Ezt a vetületét a személyiségemnek utálom, és küzdök ellene, mert néha már önmagamnak is sok vagyok. Elvégre, ki vagyok én, hogy mindenkit kioktatok?"

    Mint latjatok, ebben sem beszeltem melle. Azert remenykedem benne, hogy jo iranyba valtoznak a dolgok Mihalyalvan hamarosan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Apropó mellébeszélés, azért azt is látjuk ám, hogy nem válaszoltál.

      Törlés
  11. Nem én téritettem el a figyelmet a lényegről. Teljesen mindegy, hogy én ki vagyok. A lényeg itt, hogy ti kik vagytok. Ti két köztiszteletben álló polgára vagytok Mihályfalvának. A véleményetek számit, odafigyelnek az emberek arra, amit mondotok, elhiszik nektek.
    "Itt az idő, most vagy soha...":)

    VálaszTörlés