2012. március 14., szerda

...büszke vára*

Szombat délután már megtöltötte a híradásokat: kigyulladt és ég Krasznahorka várának tetőzete.
                                                                                                                           (fotó: gyorplusz.hu)
A fentihez hasonló képeket láthattunk a híradókban, aztán már amatőr videók is előkerültek.
Aztán előbb azzal bővültek a híradások, hogy avartűz okozta a tűzvészt, ez később gyújtogatásra módosult, majd azt is megtudtuk, hogy két kiskorú játszott a tűzzel, ettől lángra kapott a száraz aljnövényzet a domboldalon, attól pedig a tetőzet.
Mielőtt tovább mennék, fontosnak tartom megjegyezni: sajnos sosem voltam a várban, a helyszínen, és tűzoltósági szakember sem vagyok.
Szóval, már az első felvételek láttán hihetetlennek tűnt nekem, hogy egy avar- vagy bozóttűz hogyan kaphatott bele a magas falak fölötti tetőbe?!
Előkerestem régebbi - úgy értem, a tűz előtti - fotókat, hogy lássam, mekkorára szokott ott nőni az aljnövényzet, a bozót, íme:
                                                                                                                         (fotó: panoramio.com)
                                                                                                                                (fotó: szekelyhon.ro)
Igaz, ezeken még zöld a növényzet, de gondolom az elszáradt sem magasabb.
Ismétlem, nem vagyok jártas a tűzoltósági rejtelmekben, például nem tudom, hogy az ilyen-olyan típusú növényzet mekkora lángokat képes produkálni.
Azért is vártam néhány napot ezzel a bejegyzéssel, hogy lássam, másban is megfogalmazódtak-e kétségek, vagy csak nekem van ez az "összeesküvés elméletem" - de ezek szerint utóbbi, mert semmilyen híradásban nem halottam egyebet, mint az avartüzet okozó két kiskorú történetét.
                                        Itt már tető nélkül, füstölgő falakkal       (fotó: kronika.ro)
A fentiek írása közben jutott eszembe - csak, hogy a paranoia teljes legyen - hogy a választásra készülő, egymásra acsarkodó romániai magyar pártok a "ki a magyarabb magyar" című tűzvészbenversenyfutásban új harcvonalat nyithatnának, ezzel a témával: ki sajnálja jobban Krasznahorkát, esetleg ki szervez megsegítésére hamarabb/nagyobb/szebb/nemzetibb/magyarabb jótékonysági koncertet/aukciót/gyűjtést.Most lehet ötletet adtam...

*Krasznahorka büszke vára

6 megjegyzés:

  1. A tegnap tértünk vissza Szlovákiából, ahol első kézből értesűlhettünk a legfrissebb fejleményekről, de érdekes módon ott senkiben sem merűlt fel a szándékosság gyanúja.Viszont mikor a kiállításmegnyitónk záróakkordjaként a vendéglátók lejátszották a Fráter Lóránt által előadott "Krasznahorka bűszke vára " c.dalt, könnybelábadt a résztvevők szeme, és sokáig csend maradt a teremben...
    Karcsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kétségtelen, nagy veszteség...
      Ha küldenél képeket az említett szlovákiai útról, szívesen közzétenném itt :)

      Törlés
    2. Krasznahorkán most nem jártunk de vendéglátónk a tűzvész idején többször is. Mesélte, hogy a várhegyet száraz rőzse és avar borította, ami miután begyúlladt, lángja elérte a várfalakba épített száraz gerendákat. Ez utóbbi csak ízzott, így csak akkor vették észre, mikor átterjedt az úgyszintén száraz tetőgerendákre - de akkor már késő volt !

      Törlés
  2. Ne idegelj! Vartam, hogy ki all elo eloszor az osszeeskuves-elmelettel. Szerintem, kicsit csalodott is voltal, hogy senki sem tette eddig:)) Baleset volt, emberi hanyagsag vagy hasonlo, de semmikepp sem szandekossag okozta. En sem vagyok szakember de ezt tudom. Hogy honnan? Egyszeruen erzem. Senki nem akarhatta szandekosan elpusztitani ezt a csodat. A helybeliek biztosan nem, fuggetlenul attol, hogy melyik nacio tagjai. Valami fanatikus szelsoseges meg talalt volna jobb celpontot a rombolashoz. Avartuz okozhatta. Ha megfigyeled a szeliranyt, nem kell ahhoz magas legyen az aljnovenyzet. A felszallo meleg legaramlat felvihette a parazslo pernyet a szurkos zsindelytetore es mar meg is tortent a baj.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy nem okoztam neked csalódást :)
      Bár abban tévedsz, hogy csak bennem fogalmazódott meg a ki nem mondott gondolat - ezt látom a visszajelzésekből. Persze, én is tudom, hogy szerencsétlen baleset - de nem lennék én, ha... Arra pedig nincs ellenérvem, hogy "egyszerűen érzem"!

      Törlés
    2. Arra nem is lehet ellenerv, mert arra nem lehet ervekkel hatni. Nem a HANG mondta a fejembol, csak a jobbik EN-em sugta:))) En azt gondolom, hogy ez a szerencsetlenseg akar kozelebb is hozhatna egymashoz a szlovakot es a magyart. Meg vagyok gyozodve rola, hogy ez a veszteseg mindenkinek nagyon faj. Es igen, ezt is ERZEM.:)

      Törlés