2018. augusztus 23., csütörtök

Krisztus fejéből a táj

Aki Székelyföldre látogat, annak szinte kötelességszerűen adódik: Szováta, Parajd, Gyilkos tó, Csíksomlyó, Békás szoros, stb. Magam sem készültem minapi ottjártam idején ahhoz a látványossághoz, mely végül az egyik attrakció lett számomra. Egy korábbi utazáskor már hallottam ugyan egy útitárstól, hogy né, ott fenn van egy kilátó - s mutatott egy hegytetőre. Annyit láttam, hogy ott mintha egy erdőirtás lenne, s a tisztásból kiemelkedik valami. Olyan hagyományos kilátóra számítottam. Most azonban úgy adódott, hogy rávettem magunkat: megnézzük. Érdeklődtem persze (ebből is látszik a spontaneitás, nem a Google-n terveztem), mondta Korondon egy bácsika: Székelyszentlélek faluban (a Parajd - Székelyudvarhely útvonalon) kell keresni a feljáró utat, táblák mutatják. Tényleg mutatták, olyan deszkából baltázott nyílszerű táblákon állt, hogy: Kilátó. Akkor persze már tudtam nagyjából, mire számíthatok, hiszen mondták, hogy Jézus szobor - hivatalosan Jézus Szíve Kilátó. Ahogy közeledtünk, az volt az érzésem, hogy a kitalálója a Rio de Janeiro-i Megváltó Krisztus szobrát keverte a New York-i Szabadságszoborral. (Hogy nem vagyok egyedül az alkotás értelmezésében furcsa gondolataimmal, az olvasható az internetes lexikonban, a kivitelezés körüli érdekességekkel együtt ITT.) Több kilométernyi kövesúton kell zötykölődni, néhol igen meredeken és kacskaringósan. A 958 méter magas Gordon tető (merthogy ott vagyunk) legmagasabb pontjához közeledve aztán úgy döntöttünk, az utolsó métereket (melyekről kiderült, hogy százas léptékben mérendőek), gyalog tesszük meg. Így lett egy kis hegymászás-túra is a dologból, nem túlzok, amikor azt mondom, néhol 45 fokos oldalon kapaszkodtunk.
Egy darabig egyszerűen nem látszott a szobor. 
Aztán, ahogyan gyérültek a fák, meglepetésszerűen előtűnt a fej az azt övező glóriával - komolyan mondom, döbbenetes, lenyűgöző volt
És most nem a vallási töltetet értem, pusztán a látványt (bizonyára van, kinél a kettő ötvöződik). Aztán persze odaértünk és továbbra is állítom: minden művészi vagy álművészi kifogás ellenére megkapó látvány: 22 méter magas kitár kezű acél-alak. Előtte irányba állított térkép, rajta bejelölve, hogy fentről nézve melyik hegyet, és mely településeket lehet látni. Utóbbiakból 15 van a völgyekben megbújva, belátható távolságban! Nem maradt más hátra, irány a lépcsők. A negyedik szinten értük el a kitárt kezek magasságát, az igazi meglepetés pedig a tudatlan turistának a hatodik szint: a szobor fejébe lehet fel/bemászni, melynek mintha részben hiányozna a fejtetője! Azon lehet kikémlelni, én vállmagasságtól már kint voltam, tehát viszonylag alacsonyakra is gondoltak, hogy azok se maradjanak le a megígért látnivalókról.
A hegyoldalban semmivel sem könnyebb lefelé, mint felfelé volt. Kocsival sem. Nem gondoltam volna, hogy már több mint 5 éve felavatták ezt a látványosságot és még ennyire mellőzött. Mármint nekem úgy tűnt.  Lehet abban valami, hogy kinézete és "üzenete" (ha van neki), megosztja a környékbelieket. De mindez el fog oszlani, ha a turisták majd úgy igazából felfedezik maguknak. Mert egy jó út igazán feldobná, amellett meg már megjelennének a lépten - nyomon sátrat bontó kürtőskalácsosok, meg mindenféle árusok.
Ha arra jársz, szerintem érdemes rászánni egy órát Kelet-Európa legmagasabb Krisztus-ábrázolására. 
A fotók rákattintással nagyíthatóak. Egy másik alternatív látnivalóról, a parajdi Lepkeházról pedig ITT
       Ahogy közeledtünk:

















        Hátból:
















:
Előtérben a térkép, előtte a táj, még lent:


 Panorámakép a magasból:




Fentről ennyinek látszanak a lentiek:













        A látványosság:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése