2012. április 16., hétfő

Előjáték

Az elmúlt hónapban írtam arról, hogy "csapataink harcban állnak" - utalva arra, hogy a romániai magyar pártok, illetve minden, az ezek oldalvizén evező egyesület, szervezet és gittegylet készül a választásokra, és akadályokat nem ismerve akarja odafeszíteni vállát, ahol majd érdekünkben cipelheti a közügyek terhét.
De megy ez a "harctér" szűkebb körben is.
Ma szinte egy munkanapnyi időt töltöttem azzal, hogy az RMDSZ előválasztásának nevezett "Játszunk demokráciát" című monopoly eredményeit összeszedjem. Telefonáltam, e-maileztem - mindent bevetettem, hogy adatokhoz jussak, jónéhány település tekintetében.

                                                                                                                           (Illusztráció: erdely.ma)
És olyan "adatokhoz" is jutottam, melyeket nem kértem, nem is akartam tudni. Most hazudnék, ha még azt is hozzátenném, hogy sejtésem sem volt róluk - mert volt. De hiába tudom, sem az újságban, sem a hírportálon sosem fog megjelenni, mert senki nem vállalná, hogy nevét adja az elhangzottakhoz, de azt hiszem, olyan főnök sincs, aki hozzájárulna a megjelentetéséhez a mai "független sajtó" korában.
Mint említettem, nem kérdeztem a háttérben zajlott húzások felől, ennek ellenére tudtam meg dolgokat, és éreztem, akik elmondták, könnyítettek a lelkükön, miközben tudták, én nem fogom kiadni őket - és nem is fogom.
Én sosem helyeseltem az ilyen előválasztást - már nem mintha rám lenne bízva. Ha van egyáltalán haszna - a már említett "Játszunk demokráciát"-on túl -, akkor annál biztosan nagyobb a kár, amit okoz. Bár lehet, ez nem befolyásolja azokat, akik eldöntik, hogy legyen. Szóval az előválasztás során sikerül olyan embereket is szembe állítani egymással, akik előzőleg mondjuk évekig együtt dolgoztak, súlyosabb eset, ha ezek után kell majd együtt dolgozzanak. Ma hallottam a szavazók kegyének elnyerésére bevetett súlyos ezer, és tízezer lejekről (adómentesen, kp zsebből zsebbe), élelmiszerek hetekig tartott kihordásáról, kampánycsend megsértéséről, lejáratásokról, és még sorolhatnám. Mindenttől függetlenül megszülettek a végeredmények, és marad a keserű szájíz: jó ez így?
Megéri?
Aki beleveti magát, és minden áron harcol, az valóban elhiszi, hogy ez a demokrácia?
Vagy inkább úgy tesz, mert úgy kell tenni. Vagy egyszerűen nem érdekli.
Ma többször is eszembe jutott ez a szó: visszataszító.
De lehet, csak én vagyok túl finnyás.

6 megjegyzés:

  1. Teljesen osztom a véleményedet. Igazad van mindenben, jól látod. Csak sajnos, a nyuszika este forog fenn, aki akkor is kikap, ha van sapkája, akkor is, ha nincs. Értem ezt arra, hogy az is baj, ha van előválasztás, az is, ha nincs. Ahol volt előválasztás, ott azt mondják, hogy az a demokrácia megcsúfolása volt. Ahol nem volt, és elkerülték ezt a mocskoskodást, ami sokfelé tapasztalható volt, azokra azt mondják, hogy még arra sem vették a fáradtságot, hogy eljátsszák a demokráciát. Szóval, nem olyan egyszerű ez. Junius 10-én még a gittegyletekkel is lesz egy magyar-magyar meccs, aminke a végeredménye boritékolható, viszont az emberi kapcsolatokban súlyos károkat fog okozni az is...a semmiért.

    VálaszTörlés
  2. Kérdés : ha nem lennének előválasztások, minek az alapján állapítanák meg a sorrendet a tanácsosjelöltek listáján, ki döntené el, hogy kik legyenek a biztos bejutók? A polgármesterjelöltek esetében pedig, ha több polgármesterjelölt indúlna egyazon párt szineiben, megosztaná a szavazatokat. Szerintem, ha az előválasztások korrektűl vannak lebonyolítva, igenis ez a demokratikus jelöltállító módszer.
    bírókarcsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. -A párt - esetünkben az RMDSZ - választmánya vagy vezetősége. Így teszik pl. a román pártok, és sok helységben maga az RMDSZ is.
      -Egy párt színeiben egy polgármesterjelölt indulhat. (Már mint a "nagy" választáson.)
      -Ha igen, akkor igen.

      Törlés
    2. De így teszerinted demokratikus lenne? Hogy a pártvezetés döntse el ki lesz sorsunk kovácsa ? Lehet, hogy naív vagyok a politikában (sőt biztos !), de én a pártraszavazások helyett inkább a személyreszavazásokat favorizálnám. Így is reflektálódna, hogy melyik a " tökösebb", párt : az amelyik tagjai közűl többet választanának be a városvezetésbe. Nyílván, hogy a pártoknak ez a módszer nem konveniál. Az előválasztás módszere - szerintem - a pártraszavazások egy javított változata.Más kérdés, hogy mennyire hitelesek az előválasztások eredményei. Egyáltalán, valami független szervezet monitorizálja ezeket ?
      bírókarcsi

      Törlés
    3. Lehet, hogy tényleg naiv vagy.

      Törlés