Emlékezhetünk rá, hogy a híd téglából kirakott, többszörösen boltíves szerkezetű volt. (Sajnos, nincs róla fotóm... Ha valakinek van, szóljon!)
Albert Ferenc kollégám (Isten nyugtassa....) 2001. augusztus 29.-én írta a BN-ben, hogy "állítólag az Osztrák Államvasutak már 1987-ben értesítette a Román Államvasutakat, hogy az általa épített hidakért a továbbiakban nem vállal felelősséget". Az összeomlott híd állítólag 100 éves volt, amikor lejárt a "szavatossága". De vajon miért nem tudták (akarták?) a figyelmeztetés után megerősíteni? - tette fel a (költői) kérdést Albert Ferenc. Vajon mi volt az, amiért egy esetleges katasztrófa lehetőségét is vállalták? - kérdezem én. Az elhanyagolás kivizsgálására bizottságot alakítottak, de felelősöket - na, kitaláljátok? - nem találtak, nyilatkozta akkor bizonyos Dan Ghidel, a Kolozsvári Területi Vasúti Igazgatóság vezetője a kolléga kérdésére. "Történetesen" éppen azokban a hónapokban zajlott a Nagyvárad és Szatmár közötti vonal korszerűsítése, így csodás módon, szinte kapóra jött, hogy a "magyarvilágbeli" híd összeomlott, és még baj sem történt.
2001. augusztus 29.-re improvizáltak a helyére egy vasúti talpfákkal alátámasztott "átjárót", így ideiglenesen helyreállhatott a közlekedés. Ezen a napon reggel, a Nagyváradról Szatmárra 9.56-kor indult 4333-as számú személy volt, amelyik először áthaladt, 10 km/h sebességgel. Az újságból beszkennelt képen látni, hogy a vasúti kocsi ablakánál utasok vannak - ezért feltételezem, hogy előzőleg voltak terhelési próbák. Azt is látni, hogy még ott vannak a hídból megmaradt téglaoszlopok:
Magam is utaztam a vonatokon akkoriban, elég furcsa volt lenézni az ablakból a semmibe... A mai állapotot meg ismerjük. Új híd épült, mely nyomokban sem hasonlít elődjére: gyakorlatilag egy töltés, mely alatt betongyűrűben csordogál a patak, s melynek tetején vasúti sínpár fut. Az egykori épített örökség pedig lassan a feledés homályába vész...
Mindezt azért elevenítettem fel, mert pár napja a püspöki híd egy "kistestvérét" rombolták le Érmihályfalva és Érsemjén adminisztratív határában.
Pár hete arra járva úgy éreztem, le kell fotóznom:
A magasból lenézve:
A határátkelő felé vezető út javítása során a hídon is aszfaltoztak, de a mellette leaszfaltozott sáv sejteni engedte, a híddal "valami" történni fog:
Helytörténészektől érdeklődve nem sokat tudtam meg a híd történetéről. Az alatta folyó patakot régen Füzes pataknak, ma Csíkfolyásnak ismerik. A szerkezet és a téglák alapján azt mondják, hogy 1860 előtt, de megeshet, hogy a XVIII.-XIX század fordulóján épült. Mint mondtam, a két település határán van - vagyis volt. Érdeklődtem, mindkét önkormányzatnál tudnak a lerombolásáról, de egyiknek sem engedtek beleszólást abba, mi történik a nemzetközinek minősített úton.
Ez történt:
(Ez a kép ugyanarról a helyről készült, mint a fentebbi első.)
A forgalmat pedig az említett "kisegítő" útra terelték:
Lehetséges, hogy a híd javításra szorult. Kérdés, hogy miképpen kivitelezik ezt. Visszakapjuk-e, vagy eltüntetik épített örökségünk egy újabb darabját?
Mintha már beszéltünk volna arról, hogy nem lehet tudni, ki, mikor, hogyan hagyta jóvá a nemzetközi utak terveit. Ma is állítom, hogy a helyi önkormányzatok a hatóságuk alá tartozó szakaszok terveit jóvá kellett volna hagyják. De nem is látták... Lásd Székelyhíd estét.
VálaszTörlésA BR téglapecsét ilyen volt?
VálaszTörléshttp://img.index.hu/imgfrm/9/0/4/0/BIG_0008899040.jpg
Ha igen, akkor BR = Báró Rudnyászki
VÁLASZ
VálaszTörlésTerez anyunak
-Ugyanarról beszélünk.
Érmelléki Református Egyházmegyének (ami azért elég érdekes név egy hozzászólónak:)
-Köszönöm az infót, engedelmeddel közzéteszem, hátha bukkannak fel továbbiak is, ezen felbuzdulva.
Csabanak:
VálaszTörlésÍgy igaz, ugyanarról beszélünk. Amint a mellékelt ábra mutatja: a kutya ugat, a karaván halad. Csakis a helyi polgármesterek lennének illetékesek az ügyben eljárni, de úgy látszik senkit nem zavar a dolog annyira.