2019. augusztus 29., csütörtök

Az őserdő ég, de oxigén van elég, a deriválás meg örök

A fél évszázadot már meghaladott életem során igencsak sok mindennel le kellett számolnom, amit annak idején tanultam. Főleg olyasmikkel, amiket az akkori politikai rendszer hatására tanultunk, hogy csak példát mondjak, a kommunizmus nem bizonyult az emberiség fényes jövőjének.
Aztán tanultunk olyasmiket is, amik időtállónak tűntek, sőt, örökidőt-állónak: például, hogy az Amazonász a világ tüdeje, ott termelődik a világ oxigénszükségletének 20%-a, meg hogy milyen fontosak a fák, virágok, bokrok, cserjék, hiszen a széndioxidot oxigénné változtatják. Ezek fényében hitelesnek tűnt, hogy a hetek óta az Amazonász medencéjében tomboló tűz világszerte riadalmat, kétségbeesést váltott ki, a terjesztett fotók pedig (melyeket minden, magára valamit is adó közösségiháló-lakó a hozzá illő világmegváltó szöveg kíséretében megosztott azokkal, akik ugyanígy tettek) mindezt alátámasztani látszottak.
Erre olvasom, hogy az őserdő nem a világ tüdeje, a Föld szinte teljes lélegezhető oxigénkészlete az óceánokból ered és van belőle elegendő több millió évekre, sőt "az erdőkben és az erdei talaj mélyén tárolt szén felszabadításával nagy mennyiségben kerül üvegházhatású szén-dioxid a légkörbe". Ráadásul a katasztrófáról közzétett fotók nagy részéről, pláne a drámaibbakról kiderült, hogy egyrészt hamisítványok, másrészt, ha erdőtüzet is ábrázolnak igazából, nem ott és nem akkor készültek. 
Na, puff neki. 
Már szinte megnyugtatóan hangzik, hogy az legalább igaz, hogy a tűz milliónyi állat- és növényfaj létét veszélyezteti. Úgy értem, az megnyugtató, hogy ebben az összeesküvés-elméletekkel teletűzdelt sztoriban valami legalább igaz és amiben a szakértők is egyetértenek. Egyébben sem.
Most akkor mi marad hiteles abból, amit egykor tanultam? 
Mondjuk a deriválás
Igaz, már akkor sem értettem, hogy mi az és nekem miért kell tudnom, arról nem is beszélve, hogy az elmúlt évtizedekben egyszer sem kerültem szembe olyan problémával, amire a deriválás lett volna a megoldás. És lám, mégis, biztosabb pont, mint hogy a fák adják nekem az oxigént.
                      Ezt a képet osztotta meg a francia elnök is. Ami most vagy igaz, vagy nem

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése