2019. augusztus 23., péntek

A vonat nem vár. Ja, de

Az egyik legértelmetlenebb dolog a könnyűzenei slágerek elemzése. Mert ott van ugye például a bulik és lakodalmak "réme" a Demjén-féle Szerelemvonat: "A vonat nem vár, a sorompó áll...." Nos, ha a vonat nem vár, akkor megy, ellenben a sorompó akkor nem állhat, hiszen le kell engedni, különben... Valami hasonlóan értelmetlen dolog a romániai vonatközlekedés minőségéről beszélni. Az egyik legújabb adat, hogy tavaly a tehervonatok átlagsebessége 17 km/h volt. Nem, nem az egykori, az 1803-ban bevezetett lóvontatású szerelvényekről van szó, hanem a XXI. század rohanó társadalmának romániai közlekedési eszközeiről. Az adat nem elírás, maga a Közlekedési Minisztérium adta ki, és ebből könnyen kiszámolható (többen meg is tették), hogy például egy elektromos biciklivel (kb. 20 - 25 km/h) sem kellhetnek versenyre ezek a tehervonatok. Átlagról beszélünk, ami azt jelenti, hogy voltak "gyorsabbak" is, a leggyorsabb a Bukarest - Galac vonalon közlekedik - kapaszkodj, mintha vonaton ülnél - 33,65 km/h-val! A lehető leggyorsabb haladást a Bukarest - Konstanca vonalon lehetne elérni, 48,09 km/h-t, ám ott meg - micsoda pech! - sebességkorlátozás van, csupán 31 km/h-val lehet hasítani. 
A személyszállítás sem sokkal gyorsabb, az átlag 45 - 66 km/h között van. A legnagyobb gyorsaságot ez esetben is a Bukarest - Konstanca vonalon lehetne elérni, ami 100,9 km/h lehetne, ám itt meg a vonat teljesítőképessége szab egy kis gátat, hiszen csak 97,52 km/h-ra képes.
Mindennek magyarázatához csak egy kis adalék: a Közlekedési Minisztérium "sebessége" 30 miniszter/30 év, vagyis a "rendszerváltás" (elnézést a szóhasználatért, de ezt szokás mondani) óta átlagban évente egy tárcavezetőt emésztett fel a rendszer. Talán ebben is rejlik az ágazat folytonosságának magyarázata, Mármint a leépülés folytonosságáé...
             Egy 2014-ben készült fotóm, ami ebben az esetben csak illusztráció 
              (rákattintással nagyítható)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése