2019. október 3., csütörtök

Tíz évem tanúja volt

Jövő hónapban lejár az igazolványa, figyelmeztetett pár hete a határőr. Jól tette, magamtól biztos nem figyeltem volna rá.
Ez azt jelenti, hogy eltelt tíz év, és az ilyen alkalmak mindig összegzésre késztetnek. A magánéleti eseményeket most nem fogom idesorjázni, ám amikor leadtam a "buletint" (a személyi igazolvány románul), megszámoltam a hátán lévő bélyegeket. Azokat, amiket egy-egy választáskor/szavazáskor ragasztottak rá a szavazókörzetben. Tizenegy gyűlt össze és koszolódott a 10 év során. Ez nem azt jelenti, hogy az elmúlt évtizedben nem is akartak többször az urnához csábítani. Nem állítom, hogy biztos nem blicceltem el többet, de egyre biztosan emlékszem. Egykoron úgy gondolkodtam, hogy nem lehet olyan választás, amin én ne vegyek részt, hiszen azért van a jogosultság, hogy éljünk vele. Azóta sajnos az ezredforduló körüli, illetve az azt megelőző évek lelkesedése jócskán megkopott, megtanultuk, hogy többnyire mire kellünk a politikusoknak. Mégis azt mondom: nem maradhatunk távol annyiszor az urnától, amennyiszer akarnánk. 
Kényszerhelyzetben vagyunk. 
Ha visszagondolunk, valójában mindig az volt a tét, hogy A JÓ választása helyett A KISEBBIK ROSSZAT próbáltuk valahogy eltalálni, mert JÓ nem is volt. 
Azóta is minden voksolás sorsdöntő, életbevágó, soha vissza nem térő alkalom. Aztán az alkalom mindig-mindig mégiscsak visszatér és mintha a választási ígéretek, a jelmondatok sem változtak volna. A hívószavak most is: európaiság, korrupcióellenesség, a bűnözés felszámolása, a közélet átláthatósága, számunkra, kisebbségben élőknek ehhez még jönnek a kisebbségi jogokkal kapcsolatos ígéretek, vágyak, álmok, riogatások. Akinek van türelme, lapozzon csak fel tíz évvel ezelőtti újságokat, hiszen - ahogy most is - 2009 őszén is államelnök választására készült az ország, és maga is lemérheti, mi és mennyit változott az egy Traian Băsescu és egy Klaus Johannis mandátum alatt. 
A régi igazolványt tehát leadtam, várom az újat. Úgy is mondhatnám, hogy - legalábbis ebből a szempontból - új lapot nyitok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése