2019. október 4., péntek

Láttam a Földet (majdnem) a Holdról

Elkezdődött Váradon a Nagyváradi Ősz fesztivál, amit idén(től) FestiFall néven emlegetnek, az átkeresztelés állítólag jót tesz a reklámjának. Van mindenféle koncert meg tárlat, meg olyan forgatag a Szent László téren, mintha már adventi vásár lenne.
Ami különleges, hogy vannak úgynevezett installációk. Az egyik egy olyan fényalagút, ami alatt lehet jönni-menni, állítólag megnyugtat, energiát ad, meg minden olyasmi, ami mostanság divatos "életérzés".
Engem azonban a képen látható érdekelt: a Sas palota főbejárata fölé rögzített földgömb. Az alatta (románul, magyarul és angolul) közzétett ismertető szerint "A Gaia vándorkiállítás alkotója Luke Jerram (UK). A hét méter átmérőjű felület  a lehető legrészletgazdagabb képet adja vissza a bolygóról, a művész a NASA műholdjainak 120 dpi felbontású fotóit használta a Föld kicsinyített másának háromdimenziós bemutatásához. (...) Az installáció 1,8 milliószor kisebb, mint a Föld, minden egyes centiméter 18 kilométernek felel meg."
Ami még érdekesség, hogy ha sikerül 211 méter távolságból nézned a bolygó-utánzatot, akkor éppen abban a méretben látod, mint látta mondjuk Neil Armstrong, tehát mintha a Holdról tűnne eléd.
Persze, hogy kipróbáltam, illetve kipróbáltam volna, igyekeztem távolodni, amennyire tudtam (alsó kép), de a fesztivál ideje alatt szerintem lehetetlen 211 méterről még látni az installációt, még akkor is, ha a környező utcákba mész be (az épületektől), a téren magán meg annak méretei miatt, illetve a színpadtól, sátraktól (amik persze épp a fesztivál ideje alatt vannak ott). És akkor még nem beszéltünk az esti (amikor a leglátványosabb) "fényszennyezésekről". Sebaj, jó feléig azonban biztos el lehet jutni, tehát mintha félúton lennél a Holdra. Az is valami, a napokban még kipróbálhatod. 
Megéri, hiszen, bárhogy fejlődik is a technika, az én generációmnak annyi esélye van valóban eljutni a Holdra, hogy így nézzen vissza a Földre, mint arra, hogy még a mi életünkben olyan gyorsforgalmi- és autópálya hálózat épüljön ki Romániában, hogy az ország minden zegét-zugát azon barangolhassuk be. Csak úgy, földhözragadtak módjára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése