Az újságírói munka napi robotjába az hoz néha egy kis felüdülést, ha olyan helyre mehet az ember, ahol van egy kis "esemény" - értem alatta például, hogy van egy kis (vagy nagyobb) balhé. Hát, ma volt részem ilyenben.
Korábban már írtam arról, milyen "meglepetéseket" eszelnek ki a Nagyvárad-Szatmár országút javítói az utazóknak, a közbeeső települések lakosainak.
Most egy újabb fejezetet nyithattunk ebben a sztori-folyamban, vagy inkább új fejezetet írhattunk a Székelyhídról szóló részhez.
Az nem újdonság, hogy sem a tervező, sem a kivitelező cég nem konzultál a munka miként- és hogyanjáról senkivel - pedig hát a mindenkori helyieket is érinti az ügy. De ők állam az államban-ként viselkednek.
Most kiderült például, hogy a város központi parkja köré akarják a továbbiakban terelni az átmenő forgalmat, oda is nehézgépjárműveket terelve, ahol azok eddig nem voltak! Máshol ezek városbeli kiszorításán szorgoskodnak, nemúgy nálunk! Akit a mai nap eseményei érdekelnek, az itt elolvashatja a tudósítást.
Az alábbiakban egy kis extra adalék ínyenceknek. Az említett tudósításból kiderült, hogy a vitázó felek terepszemlét is tartottak, például azon a városrészen, melyről írtam már az áprilisi bejegyzésemben is. Azóta dolgoztak ott is, meg is lett a látszata.
Első példánk az országút és a pincesorra vezető út (szemben) találkozása:
Mint látható, a pincesor dombon van, ahonnan eső idején az esővíz, és a sár az országút felé folyik, ahol nem vár rá sem árok, sem elvezető csatorna, tehát ráfolyik - télen esetleg rá is fagy - az úttestre. Hmmmm... Nem jön onnan olyan sok víz, mondta a kivitelező mérnöke a megjegyzésre. Ja, bocsesz, az más!
Az útmenti portákra kötelező ki- és bejárást biztosítani. Hát biztosítottak:
Hát, autó legyen a kerekén, aki itt ki és be tud menni.
Aki nem hisz a szemének, annak készítettem egy földközeli felvételt is:
Mint mondtam, az esővíz elvezetésének problematikája sokszor okozott, vagy okozhatott fejtörést az illetékeseknek. Ezt megunván nemes egyszerűséggel vágták át a gordiuszi csomót:
Egy darabik van fedett csatorna, idébb egy kis betonozott árok, a közbeeső részen a víz eldöntheti, hogy megy-e egyikből a másikba, hajlandó-e felfele folyni, vagy inkább kifolyik az útra.
Miközben bejártuk a terepet, a munka megvalósíthatósági tanulmányát, a tervezést és a kivitelezést végző cég szakemberei (bár ezt a szót most kis fenntartással írtam le) néha a pofozkodás előtt egy centivel megálló szócsatát vívtak arról, hogy ki a hibás a szemmel látható hülyeségekért. Nem hirdettek győztest, igazolva a népi mondást (már elnézést, de a nép már csak ilyen szókimondó): szarnak bajnak nincs gazdája.
Visszatérve a bilit kiborító központi park fel, kiderült, hogy annak már az egyiki oldalát...
...illetve egyik végét is ledózerolták:
Végül is milyen lesz az út?
Ki tudja?
Ha nekem most kellene fogadást kötnöm, arra tennék, hogy az útászok fognak nyerni, hiszen eddig is azt csináltak, amit akartak - és tulajdonképpen most sem ígértek semmit, azon kívül, hogy elemzik a helyiek kérését... Közben persze az eredeti terv szerint dolgoznak, hiszen az ütemtervet tartani kell, késedelemi büntetést ki akar fizetni?!
A mai nap megerősített abban a hitemben, hogy a tőlünk boldogabb(nak gondolt) és fejlettebb országokból hozzánk jövő befektetők, vállalkozók legtöbbször úgy gondolják: ők jobban tudják, mi kell nekünk, illetve a mi kéréseinkkel, érdekeinkkel mit sem törődve felsőbbrendűként viselkedve azt csinálnak, amit akarnak (ez nem csak az útászokra érvényes) - és ehhez az állam (érdekből vagy nemtörődömségből) aszisztál.
Jellemzőnek érzem az egész helyzetre, hogy az ennél, és ilyen cégeknél dolgozókra is átragadhat ez az arrogancia. Miközben az illetékesekkel járkáltunk, és én fotózgattam, az egyik erőgépből kiszólt nekem annak kezelője (ismétlem, nem a telep- vagy munkavezető, vagy nem az éppen terepszemlét tartó mérnökök egyike - hanem egy gépkezelő): van-e engedélyem fényképezni?
De, hogy azért ne legyen olyan sötét a kép, fejezzük be egy üdítő látvánnyal - és ez nem célzás vagy magyarázat akar lenni a kialakult helyzetre:
Erről az egész történetről az jut eszembe, hogy ez tökéletesen kielégíti a GROTESZK fogalmát.
VálaszTörlésEz az egész elborzasztóan nevetséges. Gondolom, azért az ott lakóknak és közlekedőknek nem ér fülig a szájuk. Az egész nyílvánvalóan ott lett ellőve, amikor nem a ügy döntöttek, hogy a településen kivülre helyezzék az átmenő forgalmat. A városvezetésnek kötelező módon jóvá kellett ezt a tervet hagyni. Akkor kellett volna kötni az ebet a karóhoz, merthogy egy sikátorba nyilvánvalóan nem lehet autosztrádát építeni, bár azt nem állítom, hogy ezt tényleg meg tudták volna akadályozni. Az az igazság, hogy nem igazán lehet tudni nálunk, hogy kire mi van bízva. Valaki valahol eldönt valamit, de az nem mindig világos, hogy ki az a valaki. Így aztán szidjuk azt, aki pont fölöttünk van a rangsorban, mert hát valakit szidni kell a hülyeségekért. Az aztán majd szidja az utána következőt. Az út meg közben épül, mintha minden rendben lenne...
Utóbb olvastam el az erdonon a cikkedet a témáról. A kérdés a következő: Hogyan lehet engedélyt adni bármire is egy polgármesternek, amiről nem is tudja, hogy micsoda? Ez igy abszurd. Engedélyt(aviz) csak akkor kellett volna bármire is adjon, amikor tudja pontosan, hogy miről van szó. Persze, lehet, hogy ha megtagadja az engedélyt, akkor is ugyanigy történik minden, viszont akkor most lenne mire hivatkozni. Arra hivatkozni, hogy úgy adott engedélyt, hogy nem is tudta, mire adja, csak inkompetenciát mutat. Mondjuk, én ezzel nem védekeznék. Persze könnyű innen okoskodni, az efféle helyzetek nagyon komplexek és nehéz megitélni, hogy ki a valődi felelős.
VálaszTörlésVÁLASZ
VálaszTörlésTerez anyunak
-Jól látod, a helyiek nem dobják a hátasokat az örömtől. De, hogy árnyaljam a képet, megjegyzem, találkoztam olyannal is, aki azt mondta, neki ez a kocsibejáró pont jó, ne csináljanak semmit, mert arra majd ő tesz valami deszkákat, és akkor, stb.stb Sokfélék vagyunk...
Tovább: távol álljon tőlem, hogy a polgármester(eke)t védjem, de az engedélyt arra kell kiadják, hogy a munkát megkezdhetik az illető város vagy falu területén. Ha nem adják ki, akkor a munka ugyanúgy megkezdődik, esetleg rájuk sütik, hogy kerékkötők. Amiről lehetne vitázni: legyen kötelező minden településen bemutatni a terv éppen rájuk vonatkozó részét. Mondom "lehetne", mert nincs kivel - legalábbis ez a tapasztalatom, a kivitelező nem tárgyal. Mert megteheti.
Visszatérve Székelyhíd esetére, ott sem volt meg az a választási lehetőség, hogy vagy a városon keresztül vezető, vagy az elkerülő út. Nincs vagy-vagy - ez van, és kész. Azt a helyiek maguktól is felfogták (volna), hogy az elkerülő út lenne a jobb.
Hát nem épp így van a dolog. A projektnek azt a részét, amelyik áthalad a településen, jóvá kell hagynia a helyi önkormányzatnak. Pláne, hogy a város közepére körforgalmat terveztek,és nagyforgalmú sávot terelnek közvetlenül az iskola elé. Lerombolják a parkot és a játszóteret, amire nem is olyan rég egy csomó pénzt költöttek. Ezzel megváltoztatják a várostervet.(PUG) Csakhogy szerintem az "avizat" pecsétet anélkül ütötték rá, hogy látták volna a tervet. Mi az, hogy a terv titkosítva van? És ha a fél város lerombolása lett volna abban a bizonyos terveben? Valami valahol sántít. Persze, azt is tudom, hogy (majdnem) bármelyik polgármestert rá lehet venni szép szóval, vagy nyomásgyakorlással arra, hogy ráüsse bármilyen tervre azt a bizonyos pecsétet, de azért mégis...Nekem ez az egész nem kerek. Minden esetre, ha tényleg ]gy van , ahogz Béres mondja, akkor az egész történek tanulságos precedens kellene legyen a többi polgármesternek, aki hasonló helyzetbe kerülhet. Ha nem mondja ki a jogszabály egyértelműen, hogy be kell mutatni a tervet,(amit én kétlek) akkor meg kell változtatni a jogszabályt.
VálaszTörlésVÁLASZ
VálaszTörlésTerez anyunak
Amikor azt mondod, hogy "hát nem épp így van a dolog" - én arra kell gondoljak, te olyasmiket is tudsz, amiket például én nem. Ez persze nem baj. Ha biztosan tudod, hogy az önkormányzat korábban jóvá hagyta a tervet (vagyis nem akkor látták először, amikor ezt ők állították - tehát hazudtak!), vagy, hogy a terv nem volt "titkosított", hanem ezt csak mentegetőzés miatt találták ki - szóval ha ezeket biztosan tudod, és valami bizonyíték is van rá - akkor ez érdekelne engem, mint újságírót. Ha azonban csak így gondolod, vagy feltételezed - hát, ezt is lehet...
Abban egyetértünk, hogy változtatni kellene a jogaszabályon. És nem csak az ide vonatkozón.
A válaszom eltünt. Kérdés, hogy technikai hiba miatt tünt el, vagy kimoderáltad?
VálaszTörlésVÁLASZ
VálaszTörlésTerez anyunak
Legutóbb még itt volt, olvastam is - én természetesen nem töröltem ki - miért tenném?! (Számomra is érthetetlen...)
Írd be újra.
Te jo ééég. Összeesküvéselmélet:O
VálaszTörlésHe nem te, akkor lehet, hogy valaki más törli ki??? Már kétszer beirtam, és mindig eltűnik.
De mint mondtam,makacs öszvér vagyok.
Majd kesőbb, ha lesz egy kis időm újra beirom.
Egyetlen magyarázat létezik:
VálaszTörlésA titkosított tervrajzokra vonatkozó elméleti fejtegetéseimet az illetékesek úgyszint titkosították. Ha ez a mostani beírás megjelenik, megüt a (hő)guta. :))
Ok, akkor most kettőbe osztom:
VálaszTörlésTitkosítás I.rész:))
Jajjj, távol álljon tőlem, hogy minden titkok tudójának tüntessem fel magam.:))Egyszerűen csak végiggondoltam és elemeztem a helyzetet a rendelkezésre álló információk alapján. A településen áthaladó részét a projektnek jóvá kell haggya az önkormányzat. Elvégre lehetnek olyan dolgok abban a tervben, amelyek mondjuk a meglévő infrastruktúrát károsíthatják, t ehát egyeztetni kell mindenképp, még a tervezési szakaszban. A helyzet viszont az, hogy időközben még változhat a terv, betehetnek, vagy kivehetnek belőle részeket. Például érdekes lett volna pontosan hallani, hogy a tervező és a kivitelező miről is vitatkozott. Abból sokminden kiderülhetett volna. Távol álljon tőlem, hogy rá akarjam húzni Béresre a vizeslepedőt. Azt a bizonyos aviz pecsétet nagyon rég kérhették tőlük, jóval a munka megkezdése előtt, és valószínüleg csak arra, hogy beleegyeznek-e a településen áthaladó út szélesítésébe. Nem tartom valószínűnek, hogy hazudnának. A probléma onnan adódhat, hogy anno nem tudták, hogy ez a dolog hogyan is fog működni, és nem tudták azt sem, hogy a tervek részletei menet közben változhatnak. Még egyszer mondom, nem tudok titkos részleteket.
Titkoítás II.
VálaszTörlésSzámodra nem tűnik fúrcsának, hogy valaki azzal fizessen ki egy polgármestert, hogy a településen áthaladó út tervei titkosak? Törvény szerint minden beruházás publikus kell legyen. Nem tartom valőszínűnek, hogy Béres hazudott volna, amikor a titkosításról beszélt. Valószínüleg tényleg ezt mondták neki. A hiba (szerény meglátásom szerint) ott volt, hogy ő ezt a kifogást elfogadta. Elvégre nem katonai támaszpont építéséről volt szó. Ez a titkosítás azért piszkálja a csőrömet... Talán Romania területi integritása függ tőle?:-)) De tényleg, magyarázza már meg nekem valaki, a tudatlan kisembernek, miért titkosak egy meglévő úthálózat rehabilitációjának tervei még az érintett települések pogármesterei számára is? Elvégre úgyis meglátjuk, ha kész lesz. Az egyetlen elfogadható érv: Ne pofázzon bele senki, mikor meg kész lesz, akkor már téphetik a szájukat. Szóval, nincs bizonyítékom semmire, én csak egészséges paraszti ésszel gondoltam végig az egészet. A kommentjeim csak arra jók, kedves Csaba, hogy újságíróként lásd, min is töpreng az olvasód.
Jelentem, a parajelenségnek tűnő komment-eltűnés racionális magyarázata a következő: a kánikulát és Terez anyu szószátyárkodását a blogspot.com servere (is) nehezen viseli. Csak meghatározott hosszúságú szöveg fér el egy kommentbe. Apró trükkökkel azért megoldható a dolog:P Megoldottam. Most megyek és eszem egy fagyit, és megnézem a Titkok és szerelmek 1237. részét.:))))))
VálaszTörlésVÁLASZ
VálaszTörlésTerez anyunak
...szerintem is a humor az egyik legfontosabb dolog az életben.