Emlékszem még az ügyben érdekelt szülő-koromból, hogy a Szatmárnémeti - Bukarest útvonalon közlekedő vasárnapi személyvonaton micsoda "kaland" volt az utazás az iskolába, egyetemre visszatérő, hazaival megpakolt diákok számára, hiszen a Szatmár - Várad szakaszon mindössze két (azaz 2) vagonból állt a szerelvény. A helyzet az elmúlt jónéhány évben mit sem változott, tudtam meg pár napja egy, manapság érdekelt szülőtől, aki éppen aláírás-gyűjtési akcióban tüsténkedett. A hozzá hasonlókat akarta összetoborozni, hogy kérésüket aztán eljuttassa a Román Állami Vasúttársaság (CFR) területi illetékeseihez. Nem akartam elkeseríteni, meg kedvét szegni azzal, hogy ezt az ügyet már a mi időnkben sem sikerült sínre tenni, a megkeresettek magasról ... nem érdeklődtek a bajunk iránt. Felsorolhatnám azokat a tapasztalataimat is, melyeket még akkor szereztem, amikor napi/kétnapi rendszerességgel ingáztam magam is ezen az útvonalon. Bár ennek is vége már jó évtizede (nem is emlékszem, mikor ültem legutóbb CFR-járaton), de azért tudom, hogy a szociológusok meg egyéb társadalomkutatók számára azóta is kiapadhatatlan forrás (lehetne) a koldusvonatnak nevezett zötyögő. Arról jutott ez eszembe, hogy olvasom: a hivatalos statisztika szerint tavaly összesen 4,53 millió percet késtek a romániai vonatok. Segítek: ez nyolc és fél év. Most lehetne poénkodni azzal, hogy bezzeg Japánban a legendássá vált történet szerint az ottani közlekedési miniszter egy vonat néhány másodperces késése miatt harakirit követett el. Hol állunk mi ehhez?! Nem lenne annyi miniszter, akiket golyószóróval kellene a peronról a sínek közé lőni... Elnézést a morbiditásért, de már az önmagában elég elszomorító, hogy a CFR egy év alatt nyolc és fél évet mintha visszafele menne az időben. A hírhez tartozik, hogy a társaság nem is fizet kártérítést a késlekedésekért az utasoknak, pontosabban csak azoknak, akik Románián áthaladó és EU-tagállamba tartó nemzetközi járaton bosszankodnak az időveszteség miatt. Hogy az egyszerű belföldi utazó még inkább másod (vagy kitudja hányad) rendű utasnak érezze magát (a pénzéért egyébként), tudni kell, hogy a CFR azért nem fizet neki, mert a kárpótlásra vonatkozó EU-szabályok alól az állami vállalat mentesítést kért és ...azt meg is kapta! Szóval, vigyáz állampolgáraira azért az EU is.
Ehhez képest mi az, hogy csak 2 vagonból áll egy zsúfolt szerelvény. Örüljünk, hogy annyi is van és egyelőre nem visszafelé robog...
(fotó: hampage.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése