2018. április 12., csütörtök

Ha a rímek rémek lesznek

Bár nem volt eredetileg célom, most mégis a magyar költészet tegnap volt napjához köthetem az alábbi témát. Mert versről lesz szó, meg versmondásról - de természetesen egy kicsit másként.
Nemrégiben vettem részt egy olyan eseményen, melyen az első világháború végén brutálisan meggyilkolt civilekre emlékeztek. Olyan alkalom ez, ahol leng a magyar és székely zászló, lehet szívet dobogtató beszédeket mondani, stb, stb. Meg persze a témába vágó versek is elhangzanak. Idén is gyerekek voltak a versmondók, akiket én személyesen igen csodálok, mert hosszú költeményeket mondtak el. Más kérdés, hogy kell-e nekik ezeket mondani. Egyikük, szerintem másodikos, esetleg harmadikos lehetett, Sajó Sándor: A halottak majd visszajárnak... című versét mondta. Bevallom, nem figyeltem elejétől rá (nagyrészt immúnissá válik már az újságíró ilyen helyzetekben, még ha nem is helyes), aztán egyszer csak felkaptam a fejem: miket mond ez a gyerek?! Idézek néhány sort: "A halottak majd visszajárnak, / Mind jól vigyázzon, aki él! (...) Előbb egyenként, félve jönnek, / Átlengnek csendes falvakon, / Éjfélkor halkan beköszönnek / Egy-egy firhangos ablakon (...) De jönnek aztán sokaságban / A véres harcok árnyai: / Sebzetten, vérzőn, haloványan / Mind haza fognak szállani! / Kik messze földön sírba tértek, / Feltörnek mind a hant alól / (...) Nagy szellemhad jön, bús, csodás, / Az éjben holtak lelke rebben / Mint szemrehányó látomás (...)" 
Nem idézek többet, ITT megtalálod az egész verset. Tiszta horror. Persze értem én, miről van szó, pláne, ha még azt is hozzátesszük, hogy a szerző 1916-ban, az első világháború pokláról írta, de akkor is. Egy gyerekkel kellett ezt mondatni?! Vajon mire gondolt, mikor tanulta, vagy aztán, amikor elgondolkodott rajta? A szavalóversenyeken, melyekről írni szoktam, a zsűri általában mindig figyelmeztet, mennyire fontos a jó versválasztás, hogy az a gyerekek érdeklődési köréhez, életkorához passzoljon. Tudom, ez nem szavalóverseny volt, az egész rendezvény jellege és üzenete a versben is benne volt: "Vigyázz, én nemzetem!" Itt ez kellett. Remélhetőleg a kisfiú sem csak annyival marad, hogy éjfélkor a halottak majd beköszönnek a firhangos ablakon.
                           (Illusztráció: blog.libero.it)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése