2013. február 25., hétfő

Ugyan, kedves Potrien


Rejtő Jenő: Három testőr Afrikában című nagyszerű regényében Potrien őrmester állandóan arra készül, mit válaszolna, ha valami csoda folytán találkozna a köztársaság elnökével, és az feltenne neki bizonyos kérdéseket. Aztán, mikor bekövetkezik a találkozás, és elhangzik a kérdés, csak hápog. Hát, az elmúlt napokban én is azon gondolkodom, mit válaszolnék (egyáltalán válaszolnék-e) ha valaki esetleg konkrétan megkérdezné tőlem, hogy: kire szavaztam a tavalyi választásokon; miként értékelem bizonyos határon inneni vagy túli párt munkáját; kértem-e a születésem jogán kapott mellett más állampolgárságot is, és ha nem, miért nem, ha igen, miért igen; ha kértem, akkor tervezem-e hogy az azzal járó szavazati joggal élek-e; számíthatnának-e rám önkéntesként, esetleg tiltakozási akciókban, például tüntetéseken, polgári engedetlenségben; milyen gondjaim vannak, esetleg nyögöm-e bankkölcsönből vásárolt ingatlan terhét? Mit válaszolnék, ha a kérdező esetleg útbaigazításokkal is ellátna, ha az általa vélt jó utat illetően ingadozni látna? Belátom, kevés az esélyem, hogy kopogjanak az ajtón – úgy értem, az én ajtómon – ezek a kérdések. Még azt hinném, valami listára, vagy nyilvántartásba készülnek felvenni. Az ilyeneknek ritkán szokott jó vége lenni (bárki végezze), talán ezért van, hogy tagadni is szokták az ilyen–olyan listázásokat. Ha mégis megtörténne, bevallom, hirtelen csak állnék, mint Potrien őrmester.
A regényből 1996-ban készült film rendezője, Bujtor István (fehérben), és a Potrien őrmestert alakító Szilágyi István (fotó: magyartudat.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése