2018. november 19., hétfő

Különbség szakadék és szakadék között

Nem akarnék én itt most demagóg dumát nyomni, annak ellenére, hogy erőteljesen annak fog tűnni, de akkor is ez jutott eszembe. Hallom / olvasom, hogy "fordított" hotelt építettek Kínában. Előbb arra gondoltam, hogy a felső része szélesebb, mint az alsó, vagyis ettől fordított. De nem, egy szakadékba, pontosabban egy bányagödörbe, annak falára építették: 88 méter magas, vagyis mély, a 19 emeletből 3 a talajszint felett, a további 16 annak alatta van. Mind a 336 szobának van terasza, kilátással a kőfejtő tetejéről alábukó vízesésre, sőt, az alsó két szint már víz alatt van, mintha egy akváriumba merülne alá, az ablak előtt halak úszkálnak. Tíz éve kezdték a Shimao Wonderland építését, amiben ötezren vettek részt (munkások, mérnökök), 555 millió dollárt emésztett fel, de az ország látványos gazdasági fejlődésébe beleférnek a különleges beruházások. 
Olcsó poénnal tűnhet, hogy nekem mindjárt a romániai autópályák esete ötlött eszembe. Hogy csak a legutóbbi (november közepe) fejezetet említsem: a Marosvásárhely melletti és a városba bevezető szakasz (4,5 + 4,7 km) megépítésére a Közúti Infrastruktúrát Kezelő Országos Társaság (CNAIR) nyertest hirdetett, egy olasz meg egy romániai cég alkotta konzorciumot. Ami kétségeket ébreszt a dolog komolyságát illetően, hogy ugyanerre a szakaszra ugyanez a hatóság három és fél év alatt immár a harmadik győztest hirdette ki. Ez első kiírást megnyerő azért bontott szerződést annak idején, mert elfogyott a türelme, nem is csoda, hiszen a paktum aláírása után egy évig (!) a hatóságok nem adták át neki a munkaterületet... Első körben még 179 millió lej, a másodikban már 193 millió volt a győztes ajánlat értéke, most 209 millió lejnél tartanak, miközben - ezt talán mondani sem kellene - egy centi út nem épült. Azt már nem is érdemes felidézni, hogy a 2003-ban kezdődött autópálya-saga során mennyi pénz ment pocsékba (vagyis, akik zsebre tették, azoknak nagyon is hasznos volt), mennyi aktát gyártottak. De ezzel a fejlesztési morállal is lehet vezető helyre kerülni európai szinten: Románia az egyetlen ország a földrészen, ahol egy egész évtized tudott eltelni úgy, hogy egyetlen kilométernyi autópálya sem épült. Igaz, ez még 1990 és 2000 között volt, de azóta is csak éppen kilengett a mutató.
Kínában tehát a szakadékba építenek grandiózus hotelt. Nálunk eközben a ma már egyáltalán nem luxusnak számító autópályák építése van a szakadék mélyén (sok minden egyébbel egyetemben). Pedig a centenárium megünneplésére mi lett volna méltóbb, mint mondjuk a Bors - Brassó észak-erdélyi, 415 kilométeres autópálya felavatása?! Talán a népek is jobban - és többen is - örültek volna neki, mint a szobor és zászlódömpingnek. 
     (Az alább látható kínai hotelről, illetve építéséről ITT találsz videót.)
                                (fotó: ma.hu)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése