2019. szeptember 24., kedd

"Megírta a »fészbuk«, tehát tény. Készpassz."

Mióta blogot írok, jó nyolc és fél éve, az egyik legolvasottabb (a téma okán óvakodnék a legsikeresebb jelzőtől) bejegyzésem az volt, amiben az érmihályfalvi labdarúgócsapat vezérszurkolójára emlékeztem (ITT). Nem csak sokan olvasták, sokan meg is osztották, azóta is folyamatosan megjelenik a rendszer mindent mérő statisztikájában, mint olyan, amire vissza-visszatérnek időnként olvasóim. Még azokban a napokban történt, hogy egy ismerősöm kérdezte tőlem: olvastam, hogy X. Y. milyen szépen írt a fészbukon az elhunytról? Nem, nem olvastam, ám mivel érdekelt, hogy az egyébként az írásban tudomásom szerint korántsem otthonosan mozgó illető vajon mit villantott, hát rákerestem. És mit találtam? Igen, a saját írásomat, amit ő megosztott, ismerősöm pedig ezt úgy értékelte, ő a szerző is akkor. Mindezt csak annak szemléltetésére idéztem fel, hogy az internetezők számottevő része a "fészbukozásra" korlátozza időtöltését, aztán bármit olvas bárkitől bárhol, amire a közösségi oldal elnavigálja, azt számára "a fészbuk írta"...
Arról pedig már ne is beszéljünk, hogy az olvasók mennyire igényesek az olvasott oldal szavahihetőségére, azon túl pedig a szerző (ha vállalja egyáltalán) hitelességére, az olvasottak valódi hírértékére. 
Egyáltalán, tudják-e, hogy a fészbukon megjelenő ajánló egy cikket takart? 
Nem egyszer történt már meg, de csak a legutóbbit idézem, újfent saját tapasztalatból: az általam adminisztrált egyik internetes felületen megjelent cikk fészbukos ajánlója (ami manapság elengedhetetlen) alá egy olvasó odakommentelte, hogy ő ott volt azon a bizonyos eseményen és az illusztrációként használt fotó, na az bizony nem ott készült. Nem szoktam semmilyen felesleges diskurzusba keveredni olvasókkal, joguk van azt hinni amit, ám ebben az esetben nem álltam meg válaszolni, hogy ha elolvasta volna a cikket, akkor tudná, hogy az a bizonyos fotó hol készült és hogyan kapcsolódik a szöveghez, mivégre került oda. 
A fentieket annak kapcsán írtam le, hogy egy remek cikket olvastam a sajtó és a sajtófogyasztás elmúlt évtizedek alatti változásairól, a közösségi média megjelenésének hatásairól az egykori tévés-híradós D. Tóth Kriszta tollából, az általa alapított és ügyvezetett wmn.hu-n ITT (ebből idéztem a címben). Csak ajánlani tudom a téma iránt érdeklődőknek.
                    (Illusztráció: Fazekas István / hvg.hu)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése