2019. május 5., vasárnap

A józan ész böjti időszaka

Május ötödikén, azaz ma kezdődik a 2019-es ramadán, a muszlimok azon vallási eseménye, amit talán a leginkább ismerünk mi, keresztények. Mármint nevében, de tegye fel a kezét, aki tudja: mennyi ideig tart, miből áll, mi a célja, mit kell tegyen ennek idején egy "igazhívő", hogyan állapítják meg az időpontját (hiszen úgynevezett mozgóünnep, mint a mi húsvétunk) és mivégre van egyáltalán? A minap egy csillagászatban jártas kollégától kaptam egy erre vonatkozó cikket, ami meg is jelent online felületen, a fenti kérdésekre mind választ ad dióhéjban. Szerintem igen érdekes. Szinte a megjelenéssel egy időben kaptam egy kérdést is: minek kell nekünk ezzel foglalkozni? A kérdező személy, jól tudom, nem azért kérdezett, amiért én most válaszolok, hiszen jól tudja ő a választ, és én is azt, hogy őt egészen más, belső szakmai dilemma motiválta, ám biztos vagyok benne, hogy sok olvasóban megfogalmazódott, vagy megfogalmazódik ugyanez a kérdés, a már ki tudja hányadszor csúcsra járatott politikai kampány eredményeként. Hát szerintem azért, mert az általános kultúra része, hogy ismerjük egy másik világvallás alapjait - ami viszont is érvényes, persze. Nem kell azonosulni vele, nem kell követőjévé válni, sőt, szeretni sem kell. De nem kell azt hinni sem, hogy mindenki, aki más okból figyeli a holdsarlót, az mind a vesztünkre tör. Sok követője van a Kárpát-medencében is a szerteágazó kelti kultúráknak, gondoljunk csak például a joga békéjének vagy a buddhizmus filozófiájának hívőire. És akkor még nem is beszéltünk a harcművészetekről. De ez nem az a korszak, amikor trendi ilyeneket szóba hozni. Ez a józan ész nagyböjti időszaka. Ami úgy néz ki, sajnos nem fog elmúlni egy újabb holdciklus alatt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése