2014. április 20., vasárnap

Festett idő

Ha nem lenne szomorú és elkeserítő, akár már unalmasnak is nevezhetném, hogy Köröstárkányban tovább dúl a békétlenség. Nem is akartam ezzel már traktálni az olvasót idén, hiszen éveken át filozofáltam felette. (Például itt meg itt meg itt is.)
 Ám biztosan ismerik az érzést, amikor egy olyan helyen, ahol már sokszor jártak, egyszer csak felfedeznek valamit, amit már addig is megannyiszor láthattak - volna. Így jártam én most nagypénteken: míg hallgattam az emlékműnél mondott beszédeket, felfedeztem, hogy a református templom tornyára festett óra számlapján nem azonos időpontra állította a piktor a mutatókat. Ahol álltam, két oldal volt látható, az egyiken 11.45, a másikon 11.55 óra volt. Ezt mintegy szimbolikusnak éreztem: egyrészt éppen úgy áll az idő a toronyórán, ahogyan megmerevedtek az álláspontok az egykori áldozatok emlékének őrzése tárgyában, másrészt a megállt időt másként mutatják a festett vekkerek, mintha ők se egyeznének. Az ünnepség utáni fogadáson volt beszélgetésen Bíró Zsolt országos MPP-elnök úgy fogalmazott, mint a most újabb vihart kavart turulszobor adományozója, hogy, ha nem lesz megegyezés a madarat illetően, akkor inkább nem adják, de az nem lehet egy elmélyülő megosztottság szimbóluma. A Magyarok Világszövetségének elnöke, Patrubány Miklós szerint a méltányosság az emlékmű létrehozóinak adna igazat a mindkét fél által vitathatatlan igazságokat felvonultató vitában, de mindennél fontosabb a megegyezés. Utóbbi megállapítást nem kísérte osztatlan egyetértés, néhányan az RMDSZ - MPP - református egyház együttműködési/stratégiai partnerségi viszony megyei és helyi aspektusait, disszonanciáit emlegették. Valóban igaza lehet Patrubánynak, aki úgy érzi, a megegyezés távolabb van, mint valaha. Holott milyen egyszerű is lehetne. Közben eszembe jutott, hogy ácsi, a templomtoronynak négy oldala van. Visszamenve megnéztem, és mit gondolnak? Valóban, a további két festett óralap újabb két álló időpontot - 11.15 és 11.30. - mutat. Korántsem akarom sugallni a fenti analógia mentén, hogy akár négy álláspont is lehetne emlékőrzés ügyben. Sőt, inkább azt lássuk, hogy az óra festője jó sorrendben nézve az idő előrehaladtát örökítette meg. Ahogy sürget az idő az összefogásra. Míg nem késő. Hiszen lehet, a 11.55 inkább 23.55, vagyis a huszonnegyedik órában vagyunk...

                       A tárkányi torony két oldala: 11.45, és 11.55 óra...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése