2011. július 4., hétfő

Megbukott az érettségi

Katasztrofális és lesújtó eredményeket hozott az idei érettségi - harsogja a média. Meglepődtünk?
A magam részéről nem - hacsak nem azon, hogy eddig húzódott ama bizonyos éjjeli edény borulása. Mert, hogy borulni fog, azt mindenki láthatta/várhatta, aki csak beszélt már tanárral, szülővel, diákkal, neadj'isten, részese volt valamilyen formában a vizsgának. A szakminisztérium országos összesítése szerint az érettségire jelentkezett diákok mindössze 44%-a kapott átmenő jegyet.

                                                                                             (fotó: bihon.ro)

Egy korábbi valamelyik bejegyzésemben már említettem egy esetet, amikor egy anyuka felkeresett, mint újságírót, elpanaszolva, hogy micsoda pénzgyűjtés-ajándékozás zajlik a vizsga előtt, és ő ezzel nem ért egyet, és írjak már erről, mert ez tarthatatlan, stb.stb. Kiderült, a nevét nem vállalta volna, és még rossz néven is vette, hogy én nem vittem el a balhét. Mert, hogy sok-sok gubanc van, azt mindenki tudta. Hiába a miniszteri tiltás, a pénzgyűjtés minden iskolában bevett gyakorlat volt, de persze mindenki diszkréten forgatta a szemét. Én is, és mindenki tudott róla - ennek ellenére megdöbbenve hallottam a minap, hogy az egyik megyeközponti iskolában korábban egyszer egy autót (!) vettek az érettségiztető bizottság elnökének, bízva a jó eredményekben. Nem jön, hogy elhiggyem, hogy éppen ennyire! A probléma persze sokrétű, és ahogyan az egyik igazgató mondta, egyszerre kellene elemezni több dolgot. Vegyünk párat, saját "hatáskörömben" :-)
-Mit tehet az iskola azokkal a gyerekekkel, sőt, fiatal felnőttekkel, akikkel bevallottan saját szüleik sem tudnak mit kezdeni? Mikor a szülő azt mondja a tanárnak/osztályfőnöknek, hogy "csináljanak vele valamit"?! Mikor a szülő el sem megy a szülői értekezletre, nem érdekli csemetéje magaviselete, jegyei.
-Mit várunk azoktól a diákoktól, akik évek/évtizedek óta azt látják/hallják, hogy majd úgy is el lehet inztézni mindent - ez egy olyan elintézős ország. Ha ráadásul még szándék sincs a tanulásra, akkor meg éppen kellemetlenül jön a bekamerázott vizsgaterem.
-Apropó, bekamerázás: ha van szabály arra, hogy a vizsgatermeket be kell kamerázni, akkor ez miért nem vonatkozik minden iskolára? Ahol nem volt kamera, ott most is lehetett puskázni, másolni (nehogy azt mondja már valaki, hogy nem tették, mert mérges leszek), aztán az iskola most dülleszti a mellét, hogy a mi eredményünk jó. Akkor most van szabály, vagy nincs szabály?
-Mit várunk akkor, amikor minden évben változik a vizsgáztatási rendszer? Most valaki kilencedikes lesz, és fogalma sem lehet arról, hogy hogyan, sőt, hogy miből fog négy év múlva érettségizni?!
-Ha vannak szakok, akkor miért is ugyanazok az elvárások minden érettségiző iránt? Miért kell mindenkinek ugyanazon a fokon tudni a matematikát, a biológiát, stb, stb? Akkor miért is íratkozott a diák egy "könnyebb" szakra?
-Az érettségi lesúlytó eredménye egy folymat vége (?): sok diák az elemiben még írni-olvasni-számolni sem tanul meg. Ezt, és ennek következményeit görgeti maga előtt. Mi a tanító, tanár felelőssége? Miért nem lehet megbuktatni a diákokat?
-Apropó, buktatás. Amikor kevés a gyerek, az iskolák támogatása meg fejkvótás rendszerben zajlik (jobbára még csak papíron - ez meg a másik), akkor szabad-e buktatni? Jó-e az az iskolának?
-Amikor az egyetemi bejutásnál egyre kevésbé számít a felvételi eredménye, sőt, van, ahol nem is kell felvételizni, akkor nehogy csodálkozzon már valaki, hogy "megfelelő" érettségi átlagok születtek... Az egyetemek meg ugyancsak tárt karokkal várnak, hiszen az ő támogatottságuk is a létszámtól függ, meg aztán kinek indítanának újabb meg újabb karokat?! Hogy a sok friss diplomás és "értelmiségi" - már bocsánat, de - kitörölheti a diplomájával, és örül, ha eladóként, pincérként kap valami munkát - az kit érdekel?
-Miért kell mindenkinek érettségizni, majd egyetemre menni? Miközben elvétve találni egy-egy "régi, jó szakembert" - pl. egy susztert, egy bádogost, egy akármilyen szerelőt. Mert nincs becsülete a munkának - mint ahogyan a valódi tanulásnak, tudásnak sem!
Mi lesz a pótérettségin?

Na, erre is kíváncsi vagyok. Hiszen, ha augusztusban tömegesen mennek át a most megbukottak, akkor a most szigorításokat hozott minisztérium  - ismét elnézést, de már csak így szól a népi okosság - s..get csinál a szájából, hiszen igen valószínűtlen, hogy pár hét alatt behozzák a lemaradásokat a most meghúzottak.
Szóval, borult a bili, de az a gyanúm, még most sem teljesen. De ahhoz már elég volt, hogy a tartalma sokakra fröccsenjen. Most vagy újból lefedik, vagy kitakarítják. Utóbbinak lenne már a legszebb ideje.

3 megjegyzés:

  1. Teljes mértékben igazad van mindenben. Még csak annyit fűznék hozzá, hogy sajnos ugyanez a színvonal jellemzi a legtöbb felsőoktatási intézményt is. Ezért aztán a hideg ráz ki, ha arra gondolok, hogy mi történik akkor, ha a mostani negyvenes tanárok, orvosok nyugdíjba vonulnak, és csak a fiatal gárda marad. Az a fiatal gárda, aki hasonlóképpen szerezte meg az egyetemi diplomáját is. Mi marad akkor? Ugye, hogy félelmetes? Ismerek olyan frissen diplomázott emberkéket, akik egy értelmes mondatot sem leírni, sem elmondani nem tudnak. Államvizsga dolgozatot már rég nem divat írni, azt megveszi az ember fia/lánya. Már az is egy szép eredmény, ha legalább elolvassák, hogy meg tudják védeni a vizsgán, de ez sem jellemző. Jó pénzért nem kérdeznek sokat a vizsgáztatók.
    Azon sem kell csodálkozni, ha a legtöbb gyerek rendesen írni-olvasni sem tanul meg, hiszen a tanár által írt táblavázlat is hemzseg a helyesírási hibáktól. Ugyan kitől tanulnának? Hozzáteszem: tisztelet a kivételnek. Sajnos, az előbbi helyzet az általános. 20 év kellett hozzá, hogy az oktatási rendszert teljesen szétzilálják. Szerintem, legalább annyi kell ahhoz, hogy helyrehozzák. Abban az esetben, ha most tényleg hozzáfognak… . A helyzet rettenetes, mert a végtermékek, a rendszer által termelt „szakemberek” már a piacon vannak, és az még csak a jobbik eset, ha a zöldségpiacon.

    VálaszTörlés
  2. A tegnap hallottam 1 hozzászólást a témához, az egyik román adón: miszerint, hogy is várható el, hogy a tanárnak becsülete legyen, tiszteljék a diákok, ha turiból öltözik és csak 800 lejes fizetése van. Ezen is gondolkoztam egy sort. Hol is tartunk? Ha Armaniban jár és a minimál bér többszörösét keresi, meg sem kell szólalnia és mindenki tiszteli-becsüli? De a 800 lejes fizetés leri róla, hiába koptatja a száját, mond okosakat, a diák nem és nem birja tisztelni?!
    Azt hiszem, itt nem tanár-diák-politika a fő bűnös. Beteg az egész társadalom, morálisan a padlón vagyunk; egy jó doki vajon megoldaná a gomdjainkat?

    VálaszTörlés
  3. VÁLASZ

    terez anyunak és Juditnak is:
    -azt hiszem a hibákat mindenki tudja, de mindenki a saját íze szerint sorolja és kommentálja - főleg, ha a körön belül van. A kérdés, hogy ki és mikor meri kimondani az igazságot, és főleg ki és mikor áll neki a változtatásnak. Juditnak azért annyiban ellent mondanék, hogy de igen, a politika a fő bűnös, mert sajnos mindenhez, vagy legalábbis majdnem mindenhez politikai akarat kell. A tanügy ilyen. A politikusok saját érdekeikért simán beáldozzák a tanügyet is, ha kell - lásd. az elmúlt évek/évtizedek csűrés-csavarásait, miniszter-váltogatásait. Ez nem mond ellent annak a megállapításodnak, hogy "beteg az egész társadalom" - szerintem is, csak most éppen a tanügyben áll a bál.

    VálaszTörlés