2011. augusztus 16., kedd

Hidak a múltból

Közel 10 éve, 2001. augusztus 24-én, pénteken összeomlott a vasúti híd Biharpüspöki és Bihar között. Emlékszik még rá valaki? Sok adatot nem találtam meg, de a "korabeli" Bihari Naplóból vissza tudtam keresni, hogy emberéletben azért nem esett kár, mert az utolsó személyvonat az omlás előtt mintegy 40 perccel haladt át rajta. Ha éppen akkor omlik össze, akkor...
Emlékezhetünk rá, hogy a híd téglából kirakott, többszörösen boltíves szerkezetű volt. (Sajnos, nincs róla fotóm... Ha valakinek van, szóljon!)
Albert Ferenc kollégám (Isten nyugtassa....) 2001. augusztus 29.-én írta a BN-ben, hogy "állítólag az Osztrák Államvasutak már 1987-ben értesítette a Román Államvasutakat, hogy az általa épített hidakért a továbbiakban nem vállal felelősséget". Az összeomlott híd állítólag 100 éves volt, amikor lejárt a "szavatossága". De vajon miért nem tudták (akarták?) a figyelmeztetés után megerősíteni? - tette fel a (költői) kérdést Albert Ferenc. Vajon mi volt az, amiért egy esetleges katasztrófa lehetőségét is vállalták? - kérdezem én. Az elhanyagolás kivizsgálására bizottságot alakítottak, de felelősöket - na, kitaláljátok? - nem találtak, nyilatkozta akkor bizonyos Dan Ghidel, a Kolozsvári Területi Vasúti Igazgatóság vezetője a kolléga kérdésére. "Történetesen" éppen azokban a hónapokban zajlott a Nagyvárad és Szatmár közötti vonal korszerűsítése, így csodás módon, szinte kapóra jött, hogy a "magyarvilágbeli" híd összeomlott, és még baj sem történt.
2001. augusztus 29.-re improvizáltak a helyére egy vasúti talpfákkal alátámasztott "átjárót", így ideiglenesen helyreállhatott a közlekedés. Ezen a napon reggel, a Nagyváradról  Szatmárra 9.56-kor indult 4333-as számú személy volt, amelyik először áthaladt, 10 km/h sebességgel. Az újságból beszkennelt képen látni, hogy a vasúti kocsi ablakánál utasok vannak - ezért feltételezem, hogy előzőleg voltak terhelési próbák. Azt is látni, hogy még ott vannak a hídból megmaradt téglaoszlopok:

Magam is utaztam a vonatokon akkoriban, elég furcsa volt lenézni az ablakból a semmibe... A mai állapotot meg ismerjük. Új híd épült, mely nyomokban sem hasonlít elődjére: gyakorlatilag egy töltés, mely alatt betongyűrűben csordogál a patak, s melynek tetején vasúti sínpár fut. Az egykori épített örökség pedig lassan a feledés homályába vész...
Mindezt azért elevenítettem fel, mert pár napja a püspöki híd egy "kistestvérét" rombolták le Érmihályfalva és Érsemjén adminisztratív határában.
Pár hete arra járva úgy éreztem, le kell fotóznom:



              A másik oldalról:
               A magasból lenézve:


A határátkelő felé vezető út javítása során a hídon is aszfaltoztak, de a mellette leaszfaltozott sáv sejteni engedte, a híddal "valami" történni fog:

Helytörténészektől érdeklődve nem sokat tudtam meg a híd történetéről. Az alatta folyó patakot régen Füzes pataknak, ma Csíkfolyásnak ismerik. A szerkezet és a téglák alapján azt mondják, hogy 1860 előtt, de megeshet, hogy a XVIII.-XIX század fordulóján épült. Mint mondtam, a két település határán van - vagyis volt. Érdeklődtem, mindkét önkormányzatnál tudnak a lerombolásáról, de egyiknek sem engedtek beleszólást abba, mi történik a nemzetközinek minősített úton.
Ez történt:

(Ez a kép ugyanarról a helyről készült, mint a fentebbi első.)
A forgalmat pedig az említett "kisegítő" útra terelték:

Lehetséges, hogy a híd javításra szorult. Kérdés, hogy miképpen kivitelezik ezt. Visszakapjuk-e, vagy eltüntetik épített örökségünk egy újabb darabját?

4 megjegyzés:

  1. Mintha már beszéltünk volna arról, hogy nem lehet tudni, ki, mikor, hogyan hagyta jóvá a nemzetközi utak terveit. Ma is állítom, hogy a helyi önkormányzatok a hatóságuk alá tartozó szakaszok terveit jóvá kellett volna hagyják. De nem is látták... Lásd Székelyhíd estét.

    VálaszTörlés
  2. VÁLASZ
    Terez anyunak
    -Ugyanarról beszélünk.

    Érmelléki Református Egyházmegyének (ami azért elég érdekes név egy hozzászólónak:)
    -Köszönöm az infót, engedelmeddel közzéteszem, hátha bukkannak fel továbbiak is, ezen felbuzdulva.

    VálaszTörlés
  3. Csabanak:
    Így igaz, ugyanarról beszélünk. Amint a mellékelt ábra mutatja: a kutya ugat, a karaván halad. Csakis a helyi polgármesterek lennének illetékesek az ügyben eljárni, de úgy látszik senkit nem zavar a dolog annyira.

    VálaszTörlés